divendres, 29 de novembre del 2013

Comentaris posteriors a la sessió del ple ordinari del 28 de novembre de 2013

Dijous dia 28 de novembre de 2013, a les 20:30h, al saló de plens de l'ajuntament de Cabrils, es realitzà la sessió ordinària del Ple de l'Ajuntament amb el següent:

ORDRE DEL DIA

1.- Aprovar l’esborrany de l’acta de la sessió plenària ordinària de data 26 de setembre de 2013 i la sessió plenària extraordinària de data 29 d’octubre de 2013.

I. Part resolutiva de la sessió

2.- Dictamen que proposa l’aprovació inicial del Pressupost General de la Corporació per l’any 2014 i Bases d’Execució del mateix, que conté el propi de l’Ajuntament, el de l’Organisme Autònom Escola Bressol, el de l’Organisme Autònom Museu Municipal i els estats de previsions de despeses i d’ingressos de la societat mercantil dependent Serveis i Promocions Municipals, S.A.

A diferència dels darrers anys de govern de Convergència i Unió amb el PP i la regidora no adscrita, abans també amb el VIC, l’informe sobre l’assoliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària de l’Ajuntament de Cabrils és considerat com ASSOLIT per part de la INTERVENCIÓ d’aquest consistori. El canvi principal en aquest aspecte és que el pla de viabilitat elaborat per la Diputació de Barcelona vencia enguany, el 2013 i els criteris de valoració són diferents.

Deixant de banda el pressupost dels organismes autònoms i de l’empresa municipal SEIPRO, el pressupost d’enguany augmenta en 140.141,18 € un 1,82% més que l’any passat, per sota de l’IPC del 2012 que va ser del 2,4%. Pot classificar-se com a CONTINUISTA.

El nivell d’endeutament actual de l’ajuntament cau unes dècimes, passa del 67,70% a inicis de l’any 2013 al 61,32% a finals del 2014 si s’acompleix la previsió del govern, sent el màxim el 75%.

Fent una anàlisis de l’apartat d’INGRESSOS, veiem que es preveu una lleugera disminució tant dels IMPOSTOS DIRECTES com INDIRECTES. La recaptació de TAXES I ALTRES INGRESSOS pateix un lleuger augment, però les disminucions en algunes partides com les llicències urbanístiques es compensa, com? Quadruplicant la previsió d’ingressos pels guals. Passa dels 25.000€ del 2013 als 105.000€ del 2014. Una mesura de justícia o recaptatòria segons com ho valorin vostès. És significatiu observar per exemple a l’execució del pressupost del 2013 a 30/06 que la taxa de vehicles per guals sobre un pressupost de 20.000,00€ tenia un estat d’execució aleshores de -15.840,69€. De ben segur que des d’aquesta data, després de la campanya de cartes als domicilis de Cabrils, aquesta partida haurà augmentat com preveu el pressupost del 2014.

Les TRANSFERÈNCIES CORRENTS pateixen un lleuger augment per la previsió de més ingressos per part de la participació en els tributs de l’Estat. Els INGRESSOS PATRIMONIALS es mantenen i els PASSIUS FINANCERS, els crèdits per finançar les inversions seran majors. És a dir, augmenta el deute amb els bancs un 8,16%.

En l’apartat de DESPESES

Si fem una anàlisis de les diferents partides, podem veure que el pes relatiu del DEUTE PÚBLIC al pressupost ha passat des del 2011 al 2014 del 4.86% al 5.81%, 6.15% i 6.23% per enguany.

Hem de tenir present que continuem finançant a la Generalitat el deute encara no reconegut del Poliesportiu de l’IES Cabrils, més d’un milió d’euros. El govern ja ens explicarà com preveu la corporació recuperar-lo davant d’una situació d’asfíxia econòmica de la Generalitat de Catalunya.

Cal remarcar com hem dit que és un pressupost continuista. No hi ha variacions especialment significatives percentualment entre l’any 2013 i el 2014. Les partides amb major pes continuen sent l’ADMINISTRACIÓ GENERAL (22,17%), INFRAESTRUCTURES I VIA PÚBLICA (17,92%), la RECOLLIDA, ELIMINACIÓ I TRACTAMENT DE RESIDUS (9,54%), la POLICIA (7.59%), ENSENYAMENT (7.21%) i el DEUTE PÚBLIC (6.23%). La resta estan molt per sota, per exemple SERVEIS SOCIALS (2.58%), JOVENTUT (1.21%), GENT GRAN (0.37%) o COMERÇ (0.12%). Les variacions més importants es donen en la disminució del pes relatiu de la despesa en els següents àmbits: l’ADMINISTRACIÓ GENERAL augmenta 1.53 punts, ENSENYAMENT disminueix 1.26, URBANISME disminueix 1.77 i NETEJA VIÀRIA disminueix 2.13 punts relatius.

La comparació del pressupost d’enguany és més directa que en l’any passat. Ens hem estalviat fer petites correccions Fem un petit repàs:

L’anàlisi del pressupost d’ENSENYAMENT ens mostra una disminució d’1.26 punts respecte l’any anterior degut a una reducció del 13,30% del seu pressupost. Una caiguda de 86.659,31€ tot i que no tot és real, ja que l’Escola de Música passa a gestionar-se els ingressos de matrícula i les mensualitats. Desapareix també la Gestió dels Serveis de SEIPRO. Hi ha un lleuger augment en l’Aportació al Patronat Municipal de l’Escola Bressol que pateix de moment una disminució de nens i nenes matriculats i com a conseqüència, de l’aportació directa de la Generalitat de Catalunya que enguany continua subvencionant amb 875€ per alumne i any. Poden obtenir més informació de l’escola bressol si visiten el nostre grup de Facebook Esquerra Cabrils.

El pressupost de JOVENTUT però disminueix un 6.95% Cauen algunes partides que han anat a parar a altres subfuncions o han desaparegut. Sembla que el senyor regidor va escoltar-nos l’any passat perquè algunes de les prioritats que havíem mostrat nosaltres oposant-nos a la disminució del Pla Local de Joventut han estat escoltades i enguany recupera la meitat del que va perdre l’any passat. És però encara insuficient. Si l’any passat els dèiem que “Continuem sense conèixer el rumb de les polítiques de joventut de Cabrils. Existeix indefinició de les necessitats, i indefinició en el projecte”. Enguany que ha acabat el pla tri-anual encara és hora que hagi presentat què pretén fer aquesta regidora per l’any vinent i successius.

A l'àrea d'ESPORTS veiem un augment significatiu com a producte de la gestió del Poliesportiu de lES Cabrils. A diferència de l’any passat coneixem quina ha estat la despesa fins el moment de les instal·lacions i s’ha previst una plaça de bidell, tasca que actualment fa el bidell del Centre Cívic i que per tant queda desatès. Aquest àrea té també altres problemes però no considerem que siguin de dotació econòmica.

SERVEIS SOCIALS I DE LA DONA. El govern preveu un augment del seu pressupost en un 2,83% L’augment és intern, de funcionament. Les prestacions augmenten 3.000€. Cal interpretar doncs que aquest govern ens diu que els habitants de Cabrils no necessiten més diners per prestacions socials per que cada any en sobren.

Hem estat sempre crítics en aquest àmbit i que caldria ser més proactius per a recordar als nostres veïns en dificultats que aquest és un dret que tenim guanyat gràcies als esforços que hem fet entre tots quan hem pogut. L’estat del benestar, ara tant injuriat, s’ha creat per a que puguem valdre’ns d’ell quan el necessitem.

GENT GRAN. Continuem pensant el mateix que l’any passat. No es preveu cap innovació, malgrat la feina que fa la junta del Casal de la Gent Gran de Cabrils. En un moment de crisis com l'actual, l'ajuntament no podria aprofitar l'experiència d'aquestes persones, aconseguir recursos i crear un programa de polítiques actives d'ocupació on els "seniors" expliquessin i formessin als joves i no tant joves, de la mateixa manera i predisposició que tenen ells a aprendre per exemple a fer anar un ordinador o cercar recursos per internet?

I ara li toca a CULTURA. La partida pressupostària pot dir-se que es manté donat que l’augment no arriba als 1.000€ però que està encara per sota dels gaire bé 78 mil euros de l’any 2011. Hem d’agrair als veïns de Cabrils l'organització d'activitats que es realitzen durant l’any moltes d’elles sense el suport econòmic del consistori.

FESTES L’augment de dotació d’aquesta regidoria és per la Societat General d’Autors. No calen més comentaris.

L'àrea de TURISME es manté, augmenta només en 1.000€, quedant en 47.000€. Enguany el govern ha creat un portal turístic de Cabrils. Esperem que la senyora regidora ens presenti una memòria de l’àrea sobre l’impacte de les accions que ha iniciat, amb dades objectives.

PROMOCIÓ ECONÒMICA. Es manté després de la retallada que va patir l’any passat del 12,34%. Continuem pensant que en un moment de crisi econòmica, el consistori continua sense exposar-nos les seves polítiques de promoció o ajuda als professionals, empreses i autònoms. Cabrils continua tenint, amb dades d’octubre, 342 persones aturades, una taxa d’atur del 9.32%, afortunadament per sota de la taxa del Maresme que és del 17.47%. Tot i així, quines innovacions preveu aquest govern? Quins recursos addicionals dotarà a aquesta regidoria? L’any passat vam proposar-los la signatura d’un conveni de Microcrèdits amb entitats financeres en coordinació amb entitats o associacions d’ajuda a la promoció econòmica com altres ajuntaments del nostre país. No tenim notícies que ho hagin fet. Quines accions doncs han realitzat enguany per a promocionar l’activitat econòmica a Cabrils? Fer un canvi de tipologia de sol de agrari a industrial a la part baixa del nostre municipi que inclou les instal·lacions de l’IRTA?

Anem ara a COMERÇ observem un augment d’aquesta àrea de 1.500€ sobre 9.500€. Durant aquest any reiterarem les nostres propostes i en portarem de noves, alternatives a les que està fent aquest govern. Pot aquest govern dir-nos quines innovacions vol emprendre i quin és l’impacte previst?

Pel que fa a l’aposta per la MOBILITAT augmenta en 33.000€. Al pressupost de l’any passat, augmentant la partida 117 mil euros, per una nova línia fins a Vilassar de Dalt i un augment de la freqüència de la línia C12 de l'empresa CASAS enguany es manté. Vilassar de Dalt fins ara no ha fet cap aportació a la línia i les dades que disposem ens donen una mitjana pels mesos de maig 46 persones al dia, juny 55 i juliol 65. És a dir, si ens fixem en el número de trajectes que fa el bus 25 al dia, surt una mitjana de 1.84 usuari per trajecte al maig, 2.2 al juny i 2.6 al juliol. Com ha previst el govern promocionar aquesta línia per fer-la rendible si ni l’anuncia a la web de l’ajuntament?

INFRAESTRUCTURES I VIA PÚBLICA. Aquesta partida augmenta un 22.90% que deu anar associada a la internalització del servei de neteja de la via pública i per a gestionar algunes de les actuacions que enguany s’han començat però no acabat com la proposta dels camins escolars del Consell de Poble de Cabrils.

Al llarg de l’any he anat preguntant sobre la el pressupost per les comunicacions telefòniques del consistori. L’any 2012 era de 37.000€, l’any passat, 2013 ens van anunciar una reducció a 26.000€ i enguany la pugen a 44.300€. Podrien explicar-me com pot augmentar la factura d’aquesta manera quan l’any passat enteníem que gestionarien un estalvi del 29,73%. Com s’ho expliquen?

PER CONCLOURE

Volem reconèixer la bona feina que fan els treballadors d’aquest ajuntament i especialment a aquells que faciliten la cohesió social i la creació de vida social i cultural al nostre poble.

Esquerra veu en aquests pressupostos diferències de criteri entre el govern i les nostres propostes. No així pel que fa al manteniment d'alguns serveis bàsics com l'Escola Bressol o els Serveis Socials, però si en moltes altres àrees importants del pressupost. És per aquesta raó que el nostre grup municipal vota EN CONTRA d'aquests pressupostos.

Hem votat EN CONTRA dels pressupostos. Aquesta proposta ha estat APROVADA.

3.- Dictamen que proposa l’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora de les llicències d’accés de vehicles a locals, recintes o habitatges a través de les voreres, vorades o altre espai de domini públic. El nostre vot és EN CONTRA sent conseqüents amb el nostre vot anterior. La proposta ha estat APROVADA PEL PLE

4.- Dictamen que proposa l’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança municipal de sorolls. El nostre vot és A FAVOR. Esperem amb aquestes correccions facilitin la conciliació d’una activitat empresarial lícita amb la convivència amb els veïns de Cabrils. La proposta ha estat APROVADA pel ple

5.- Dictamen que proposa l’aprovació de la cessió del 0,7% dels ingressos obtinguts amb la Mostra Gastronòmica 2013 El nostre vot és A FAVOR. Reconeixem la tasca que està realitzant Caritas Cabrils des de fa anys. L’única entitat de Cabrils que realitza no només tasques de beneficència sinó també altres tasques de suport a les persones amb la inestimable col·laboració de les tècniques dels Serveis Socials de l’ajuntament de Cabrils. La proposta ha quedat APROVADA pel ple per unanimita

6.- Donar compte dels informes d’intervenció i tresoreria municipals sobre el compliment de la Llei de morositat a l’Ajuntament de Cabrils


II. Part no resolutiva de la sessió

7.- Mocions
8.- Donar compte de les resolucions dictades per l’alcaldia, i dels acords adoptats per la Junta de Govern Local des de la darrera sessió
9.- Precs i preguntes

dimecres, 27 de novembre del 2013

Ordre del dia del ple ordinari del 28 de novembre de 2013, a les 20:30h


Dijous dia 28 de novembre de 2013, a les 20:30h, al saló de plens de l'ajuntament de Cabrils, es realitzarà la sessió ordinària del Ple de l'Ajuntament amb el següent:

ORDRE DEL DIA:

1.- Aprovar l’esborrany de l’acta de la sessió plenària ordinària de data 26 de setembre de 2013 i la sessió plenària extraordinària de data 29 d’octubre de 2013.

I. Part resolutiva de la sessió

2.- Dictamen que proposa l’aprovació inicial del Pressupost General de la Corporació per l’any 2014 i Bases d’Execució del mateix, que conté el propi de l’Ajuntament, el de l’Organisme Autònom Escola Bressol, el de l’Organisme Autònom Museu Municipal i els estats de previsions de despeses i d’ingressos de la societat mercantil dependent Serveis i Promocions Municipals, S.A.
3.- Dictamen que proposa l’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança municipal reguladora de les llicències d’accés de vehicles a locals, recintes o habitatges a través de les voreres, vorades o altre espai de domini públic.
4.- Dictamen que proposa l’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança municipal de sorolls.
5.- Dictamen que proposa l’aprovació de la cessió del 0,7% dels ingressos obtinguts amb la Mostra Gastronòmica 2013
6.- Donar compte dels informes d’intervenció i tresoreria municipals sobre el compliment de la Llei de morositat a l’Ajuntament de Cabrils

II. Part no resolutiva de la sessió

7.- Mocions
8.- Donar compte de les resolucions dictades per l’alcaldia, i dels acords adoptats per la Junta de Govern Local des de la darrera sessió
9.- Precs i preguntes